Τηλ.: 210 7275735

info@learninn.gr

Newsletter
Facebook Instagram Linkedin Instagram
Learn INN Ε.Κ.Π.Α. Learn INN Ε.Κ.Π.Α.

  • ΚΑΝΤΕ ΑΙΤΗΣΗ – ΕΓΓΡΑΦΗ
    • ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ:
      e-Learning Και Δια Ζώσης Προγράμματα Για Ενήλικες
    • ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ:
      Εκπαιδευτικά Προγράμματα Για Μαθητές Και Μαθήτριες

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
    • Η Φιλοσοφία Μας
  • e-Learning Και Δια Ζώσης
    Προγράμματα Για Ενήλικες
    • Διάρκεια έως 3 μήνες
      • Ποσοτική Έρευνα & SPSS
      • Ποιοτική Έρευνα
      • Βιωματική Μάθηση και Διδακτική Μεθοδολογία
      • Βιωματική Εκπαίδευση και Διδακτική των Θρησκευτικών
      • Διαχείριση τάξης, κρίσεων και συγκρούσεων στην εκπαίδευση
      • Διαχείριση τάξης και μάθησης με βάση την Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία
    • Διάρκεια 3 έως 6 μήνες
      • Διδακτική των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο
      • Εκπαίδευση Ενηλίκων
      • Βυζαντινή ζωγραφική
    • Διάρκεια άνω των 7 μηνών
      • Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
      • Διδακτική της Ελληνικής ως Ξένη Γλώσσα
      • Διδακτική των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο
      • Ειδική Αγωγή (ασύγχρονη εκπαίδευση)
      • Ειδική Αγωγή (σύγχρονη εκπαίδευση)
    • Διάρκεια άνω των 7 μηνών
      • Σχολική Ψυχολογία
      • Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών, Μentoring και Συμβουλευτική
      • Εκπαίδευση Ενηλίκων – ΣΔΕ,ΙΕΚ
      • Εκπαίδευση στην Εμψύχωση & Ενδυνάμωση Ομάδων
      • Διδακτική Μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
  • Σχολικά Προγράμματα
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Δημοτικού
      • Γιγαντομαχία: Φυσικά φαινόμενα και η ερμηνεία τους μέσα από τη μυθολογία
      • Ποιοι φίλοι…
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Γυμνασίου
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Λυκείου
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Γνωρίστε το Ε.Κ.Π.Α.
  • Νέα
  • Δράσεις
    • Συνέδρια
      • 1ο e-Συνέδριο 2020
      • 2ο Διεθνές e-Συνέδριο 2021
    • Masterclasses
      • Ψηφιακές Αρχές & Νέα Μάθηση
  • Άρθρα
  • Συχνές Ερωτήσεις
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά
  • Αγγλικά
Learn INN Ε.Κ.Π.Α. Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
Menu
Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
    • Η Φιλοσοφία Μας
  • e-Learning Και Δια Ζώσης
    Προγράμματα Για Ενήλικες
    • Εκπαίδευση Στην Εμψύχωση & Ενδυνάμωση Ομάδων
    • Βιωματική Μάθηση και Διδακτική Μεθοδολογία: Σχεδιασμός σχολικού μαθήματος και εργαστηρίων
    • Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση (100% ασύγχρονη εκπαίδευση)
    • Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
    • Διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένη γλώσσα
    • Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 3 Μήνες
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 9 μήνες
    • Ποσοτική έρευνα, ανάλυση δεδομένων & SPSS: Θεωρία, Μεθοδολογία & Πρακτική εφαρμογή
    • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών Προσχολική Ηλικία – 3 μήνες
    • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών Προσχολική Ηλικία – 7 μήνες
    • Σχολική Ψυχολογία και Συναισθηματική Διαχείριση στην Εκπαίδευση
    • Παιδαγωγική & Διδακτική Μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
    • Εισαγωγή στη Βυζαντινή ζωγραφική και τη Θεολογία των εικόνων
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών, Μentoring και Συμβουλευτική
    • Δημοκρατική Εκπαίδευση -3 μήνες (δωρεάν με κάθε νέα εγγραφή σε πρόγραμμα άνω των 6 μηνών)
  • Σχολικά Προγράμματα
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Δημοτικού
      • Γιγαντομαχία: Φυσικά φαινόμενα και η ερμηνεία τους μέσα από τη μυθολογία
      • Ποιοι φίλοι…
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Γυμνασίου
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Λυκείου
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Γνωρίστε το Ε.Κ.Π.Α.
  • Τα Νέα Μας
  • Δράσεις
    • Συνέδρια
      • 1ο e-Συνέδριο 2020
      • 2ο Διεθνές e-Συνέδριο 2021
    • Masterclasses
      • Ψηφιακές Αρχές & Νέα Μάθηση
  • Άρθρα
  • Συχνές Ερωτήσεις
  • Επικοινωνία
  • Newsletter
Facebook Instagram Linkedin Instagram
Άρθρα

Ψυχανάλυση και εκπαίδευση: με ποιο τρόπο συνδέονται;

7 Μαρτίου 2021 /Posted byekpa / 0

Λήδα Αναγνωστάκη, Επίκουρη Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας ΤΕΑΠΗ/ΕΚΠΑ*

Στο σύντομο αυτο άρθρο θα αποπειραθώ μία πρώτη προσέγγιση ενός θέματος που θεωρώ ότι έχει πολύ ενδιαφέρον για όλους και όλες που τους απασχολεί η θεωρία και η πρακτική της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Πρόκειται για την πολυεπίπεδη σχέση της ψυχανάλυσης με την εκπαίδευση. Θα ασχοληθώ με τα βασικά ερωτήματα: Πώς σχετίζεται η ψυχαναλυτική θεωρία με την εκπαίδεση; Γιατί αφορά τον/την εκπαιδευτικό; Τι έχει να προτείνει αυτή η σύνδεση;

Προτού προσεγγίσουμε όμως τα ερωτήματα αυτά, θα ήθελα να κάνω μία σημαντική επισήμανση. Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι, και σε καμία περίπτωση δεν οφείλουν να είναι, ψυχαναλυτές ή ψυχολόγοι. Οι ρόλοι αυτοί είναι απόλυτα διακριτοί: οι εκπαιδευτικοί είναι εκπαιδευτικοί και όχι ψυχοθεραπευτές. Ωστόσο, θεωρώ ότι μπορούν να επωφεληθούν εξαιρετικά από την ψυχαναλυτική κατανόηση ατομικών και ομαδικών φαινομένων μέσα στην τάξη τους, ώστε να επιτελέσουν αποτελεσματικότερα το παιδαγωγικό τους έργο που ασφαλώς αφορά την ολόπλευρη ανάπτυξη  (και όχι μόνο τη γνωστική ανάτπυξη) των εκπαιδευομένων.

Γιατί η ψυχανάλυση;

Η ψυχανάλυση δεν είναι μόνο μία συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική μέθοδος. Είναι και πολλά παραπάνω από αυτό: προσφέρει μία πλούσια θεωρία για τα ψυχικά και κοινωνικά φαινόμενα. Βασική αρχή της είναι ότι η συμπεριφορά όλων μας δεν εξαρτάται μόνο από εξωτερικούς, εμφανείς, λογικούς και συνειδητούς παράγοντες. Αντίθετα,  επηρεάζεται καθοριστικά από εσωτερικούς, μη φανερούς, πολλές φορές μη λογικούς, ασυνείδητους παράγοντες.  Αυτό αφορά και την εκπαιδευτική διαδικασία, όπως και όλες τις ανθρώπινες εκδηλώσεις. Στη σχολική τάξη, και σε όλα τα εκπαιδευτικά πλαίσια, η ασυνείδητη πλευρά των συμμετεχόντων παίζει σημαντικό ρόλο στην εμπειρία των ατόμων και στο τελικό αποτέλεσμα. Ας σκεφθούμε αυτό το παράδειγμα:

Είναι η αρχή της σχολικής χρονιάς. Ο Κωστής και ο Πέτρος, συμμαθητές στο νηπιαγωγείο, αγόρια με κανονική ανάπτυξη και νοημοσύνη, είναι φέτος «πρωτάκια» στο Δημοτικό. Η οικογένεια του Κωστή πέρασε ένα σχετικά ήρεμο καλοκαίρι και όλοι στην οικογένεια περίμεναν με χαρά, περηφάνεια και κάποια αγωνία την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Στην οικογένεια του Πέτρου τα πράγματα δεν ήταν ήρεμα. Οι γονείς είχαν συνεχείς καυγάδες μεταξύ τους, με συνέπεια ο πατέρας να φύγει από το σπίτι. Μέσα σε όλη αυτή την αναταραχή, η έναρξη της σχολικής χρονιάς πέρασε «απαρατήρητη». Στη μέση της χρονιάς, ο Κωστής προχωρά καλά ακαδημαϊκά και χαίρεται με αυτά που καταφέρνει. Ο Πέτρος έχει μείνει λίγο πίσω σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά της τάξης και δυσανασχετεί με τα μαθήματα του σχολείου.

Πολλοί θα αναζητήσουμε την αιτία της αρνητικής στάσης της Πέτρου προς τη μάθηση σε συναισθηματικούς παράγοντες, που πιθανά ο ίδιος να μην είναι σε θέση να αντιληφθεί. Ασφαλώς, μπορεί να γίνουν πολλές υποθέσεις (οι οποίες να είναι συμπληρωματικές και όχι αλληλοαποκλειόμενες). Ενδεχομένως, η θλίψη του για το χωρισμό των γονέων του δεν επιτρέπει στον Πέτρο να συγκεντρωθεί στις μαθησιακές απαιτήσεις, ή η μη επένδυση των γονέων του στο σχολείο δεν του δίνει το κίνητρο να επενδύσει και εκείνος με τη σειρά της στη μάθηση, είτε τέλος σκεφθεί κανείς την ταύτιση του Πέτρου με τους γονείς του που βρίσκονται σε μία κατάσταση διάλυσης και αποσύνδεσης και όχι σε διαδικασία σύνθεσης και δημιουργίας (η οποία εν τέλει επιτρέπει τη μάθηση). Φαίνεται πάντως οι μη συνειδητοί συναισθηματικοί παράγοντες να παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ικανότητα του να μάθει.

 

Η ψυχαναλυτική θεώρηση του σχολείου εστιάζει ακριβώς εκεί: πηγαίνει «πέρα και πίσω» από το γνωστικό κομμάτι και προσπαθεί να ρίξει φως στην πολυπλοκότητα της συναισθηματικής διάστασης της διδασκαλίας και της μάθησης και υποστηρίζει ότι τα περισσότερα πράγματα που συμβαίνουν σε μία σχολική τάξη δεν είναι χειροπιαστά ή συνειδητά και ενδεχομένως να μη σχετίζονται άμεσα με αυτό που τυπικά θα ονομάζαμε διδασκαλία  -είναι συναισθήματα, σκέψεις, ψυχικές κινήσεις. Ακολουθώντας αυτό τον τρόπο σκέψης, μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι ποτέ δύο μαθητές δεν έχουν ακριβώς την ίδια εμπειρία σε μία τάξη. Αυτή την υποκειμενική εμπειρία του κάθε μαθητή και μαθήτριας (αλλά και κάθε εκπαιδευτικού) είναι που μπορούμε να προσεγγίσουμε μέσω της ψυχαναλυτικής κατανόησης.

 

*Η Λήδα Αναγνωστάκη είναι ακαδημαϊκή υπεύθυνη του εκπαιδευτικού σεμιναρίου Σχολική Ψυχολογία και Συναισθηματική Διαχείριση στην Εκπαίδευση

Share Post
“Συζητώντας για την (επιστροφή...
Σχολική Ψυχολογία & Συναι...

Σχετικά άρθρα

Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Διορισμοί Εκπαιδευτικών: Ποια προγράμματα μοριοδοτούνται στους πίνακες κατάταξης εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ)

3 Ιουνίου 2022
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Ποιότητα ζωής και Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

4 Μαΐου 2022
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Η διαχείριση της τάξης μας. Πολύτιμη ικανότητα που αξίζει να τη μοιραστούμε.

3 Μαΐου 2022
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Εμψυχώνοντας κι ενδυναμώνοντας ομάδες, με τον πιο καινοτόμο και συμπεριληπτικό τρόπο

10 Μαρτίου 2022
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Το Μάθημα των Θρησκευτικών αλλάζει: Νέα Προγράμματα Σπουδών και πολλαπλό βιβλίο

8 Μαρτίου 2022
... Μάθετε περισσότερα

Leave a reply Ακύρωση απάντησης

Your email address will not be published. Required fields are marked

Ετικέτες Αναζήτησης

E-learning Προγραμματα (12) Online Εκπαίδευση (36) Online Προγράμματα (32) Άρθρα (18) Ανακοινώσεις (42) Ασύγχρονη Εκπαίδευση (16) Βιωματική Μάθηση (4) Δια ζώσης Εκπαίδευση (3) Διαπολιτισμική Εκπαίδευση (10) Δωρεάν Σεμινάρια / Webinars (19) Ειδική Αγωγή (9) Εκπαίδευση Ενηλίκων (7) Εκπαιδευτικά Προγράμματα (11) Εμψύχωση / Ενδυνάμωση Ομάδων (7) Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (29) Ημερίδες / Συνέδρια (5) Θρησκευτική Εκπαίδευση (1) Μεντορεία (1) Παιδαγωγικός Σύμβουλος (1) Προσφορές / Εκπτώσεις (13) Σχολική Ψυχολογία (5) Σύγχρονη Εκπαίδευση (12) Υποτροφίες (6) συνέδριο (1)

Πρόσφατα Άρθρα

Σχολεία Για Όλους – Μέθοδοι και τεχνικές ...

23 Ιουνίου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σχολεία Για Όλους – Μέθοδοι και τεχνικές υποστήριξης της σχολικής κοινότητας για τη συμπερίληψη προσφύγων – Video Youtube

Για λίγες μέρες μειωμένα Δίδακτρα κατά 45%

17 Ιουνίου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Για λίγες μέρες μειωμένα Δίδακτρα κατά 45%

Διορισμοί Εκπαιδευτικών: Ποια προγράμματα μοριοδοτούνται στους πίνακες ...

3 Ιουνίου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Διορισμοί Εκπαιδευτικών: Ποια προγράμματα μοριοδοτούνται στους πίνακες κατάταξης εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ)

Σχολεία Για Όλους – Μέθοδοι και τεχνικές ...

1 Ιουνίου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σχολεία Για Όλους – Μέθοδοι και τεχνικές υποστήριξης της σχολικής κοινότητας για τη συμπερίληψη προσφύγων

Διαχείριση τάξης, κρίσεων και συγκρούσεων στην εκπαίδευση

20 Μαΐου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Διαχείριση τάξης, κρίσεων και συγκρούσεων στην εκπαίδευση
Learn Inn Ε.Κ.Π.Α.

Ποιοι Είμαστε
Η Φιλοσοφία Μας
Νέα / Άρθρα
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Πληροφορίες

e-Learning Και Δια Ζώσης Προγράμματα Για Ενήλικες
Εκπαιδευτικά Προγράμματα Για Μαθητές & Μαθήτριες
Συχνές Ερωτήσεις
Επικοινωνήστε Μαζί Μας

Επικοινωνία

Τηλ.: 2107275735
Κιν.: 6975913005
info@learninn.gr

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Open eClass

Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης

Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Ε.Κ.Π.Α. είναι πιστοποιημένο για τις υπηρεσίες που παρέχει κατά ISO9001:2015 και κατά ISO27001:2013 για την ασφάλεια των πληροφοριακών συστημάτων του.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Facebook Instagram Linkedin Youtube