Τηλ.: 210 7275735
info@learninn.gr
Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
  • ΚΑΝΤΕ ΑΙΤΗΣΗ
    • ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ:
      e-Learning Και Δια Ζώσης Προγράμματα Για Ενήλικες
    • ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ:
      Εκπαιδευτικά Προγράμματα Για Μαθητές Και Μαθήτριες

  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Η Φιλοσοφία Μας
  • e-Learning Και Δια Ζώσης
    Προγράμματα Για Ενήλικες
    • Learninn
      • Σχολική Ψυχολογία και Συναισθηματική Διαχείριση στην Εκπαίδευση
      • Εκπαίδευση Στην Εμψύχωση & Ενδυνάμωση Ομάδων
      • Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση
      • Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Επικοινωνία & Γλώσσα
      • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 3 Μήνες
    • Learninn
      • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 7 μήνες
      • Παιδαγωγική & Διδακτική Μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
      • Βυζαντινή ζωγραφική. Η Τέχνη και η Θεολογία των εικόνων
      • Pedagogies, Teaching and Assessment Methods for a Democratic Education
  • Εκπαιδευτικά Προγράμματα
    Για Μαθητές Και Μαθήτριες
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Δημοτικού
      • Γιγαντομαχία: Φυσικά φαινόμενα και η ερμηνεία τους μέσα από τη μυθολογία
      • Ποιοι φίλοι…
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Γυμνασίου
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Λυκείου
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Γνωρίστε το Ε.Κ.Π.Α.
  • Νέα / Άρθρα
  • Συχνές Ερωτήσεις
  • Επικοινωνία
  • Newsletter
  • Ελληνικά
  • Αγγλικά
Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Η Φιλοσοφία Μας
  • e-Learning Και Δια Ζώσης
    Προγράμματα Για Ενήλικες
    • Σχολική Ψυχολογία και Συναισθηματική Διαχείριση στην Εκπαίδευση
    • Εκπαίδευση Στην Εμψύχωση & Ενδυνάμωση Ομάδων
    • Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση
    • Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Επικοινωνία & Γλώσσα
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 3 Μήνες
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 7 μήνες
    • Βυζαντινή ζωγραφική. Η Τέχνη και η Θεολογία των εικόνων
    • Παιδαγωγική & Διδακτική Μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
    • Pedagogies, Teaching and Assessment Methods for a Democratic Education
  • Εκπαιδευτικά Προγράμματα
    Για Μαθητές Και Μαθήτριες
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Δημοτικού
      • Γιγαντομαχία: Φυσικά φαινόμενα και η ερμηνεία τους μέσα από τη μυθολογία
      • Ποιοι φίλοι…
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Γυμνασίου
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Λυκείου
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Γνωρίστε το Ε.Κ.Π.Α.
  • Νέα / Άρθρα
  • Συχνές Ερωτήσεις
  • Επικοινωνία
  • Newsletter
Άρθρα

Νοηματική Γλώσσα και Δίγλωσση Εκπαίδευση

7 Ιανουαρίου 2021

της Σπυριδούλας Καρίπη * 

 

Οι  έρευνες για τις Νοηματικές Γλώσσες (ΝΓ) οδήγησαν σε καινούρια ερευνητικά ερωτήματα για την καταλληλότητα διαφόρων εκπαιδευτικών συστημάτων που χρησιμοποιούνταν στην εκπαίδευση των Κωφών. Η αποδοχή της ΝΓ ως πρώτη γλώσσα των παιδιών με προβλήματα ακοής συνέβαλε αποφασιστικά στη διερεύνηση και υιοθέτηση της δίγλωσσης προσέγγισης στην εκπαίδευση των Κωφών μαθητών. Παράγοντες που οδήγησαν στην εφαρμογή δίγλωσσων εκπαιδευτικών προγραμμάτων ήταν η επιστημονική τεκμηρίωση της απόλυτης ισοτιμίας των ΝΓ με τις ομιλούμενες γλώσσες (Stokoe, 1960), η αμφισβήτηση προηγούμενων εκπαιδευτικών μεθόδων (προφορική και ολική προσέγγιση), η αποτελεσματικότητα δίγλωσσων προγραμμάτων σε παιδιά άλλων γλωσσικών μειονοτήτων (Baker, 2001) και τέλος η επιτυχία της εφαρμογής δίγλωσσων προγραμμάτων σε Κωφά παιδιά στις Σκανδιναβικές χώρες, τα οποία παρουσίασαν υψηλά επίπεδα αναγνωστικής ικανότητας και συνολικής σχολικής επίδοσης (Mahshie, 1995).

 

Τα ερευνητικά αποτελέσματα για την μη επαρκή χρήση μιας γλώσσας από τα κωφά παιδιά κατά την εφαρμογή της προφορικής μεθόδου,  οδήγησαν στην αναθεώρηση των εκπαιδευτικών συστημάτων που δίνουν έμφαση στην  ομιλία, κάνουν συστηματική χρήση βοηθητικών συστημάτων ενίσχυσης της υπολειμματικής ακοής και δεν επιτρέπουν οποιαδήποτε διαμεσολάβηση χειρονομιών ή νοημάτων. Από την άλλη, η φιλοσοφία της ολικής επικοινωνίας ορίζει χρήση ενός ευρέως φάσματος σχετικά διαφοροποιημένων τρόπων επικοινωνίας οι οποίοι διαφέρουν μεταξύ τους ως προς το βαθμό χρήσης της ομιλίας, της γραφής, της νοηματικής γλώσσας ή άλλων σκόπιμα δημιουργημένων οπτικο-κινητικών συστημάτων που έχουν ως στόχο την όσο το δυνατό πιο πιστή απόδοση της γλώσσας των ακουόντων. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα μεικτό κώδικα ο οποίος αποτελεί ανάμειξη της προφορικής γλώσσας και της ΝΓ της κοινότητας των Κωφών (Lane, Hoffmeister & Bahan, 1996).

Με τον τρόπο αυτό ωστόσο,  δεν διασφαλίζεται  ο διαχωρισμός των δύο γλωσσών με αποτέλεσμα τα Κωφά παιδιά να παρουσιάζουν  ελάχιστη γλωσσική επάρκεια και στις δύο γλώσσες (φτωχό λεξιλόγιο, αδυναμία έκφρασης τόσο σε «προφορικό» όσο και σε γραπτό λόγο, δυσκολία έκφρασης συναισθημάτων), κατάσταση που στην επιστήμη της διγλωσσίας αναφέρεται με τον όρο διπλή ημιγλωσσία (Γρίβα & Στάμου, 2014).

Σύμφωνα με έρευνες, εκθέτοντας πρώιμα Κωφά παιδιά σε μια ΝΓ,  επιτυγχάνονται η σταδιακή ωρίμανση της γλώσσας και τα ανάλογα αναπτυξιακά ορόσημα των ακουόντων παιδιών  (Hatzopoulou, 2008). Η γνώση μιας οπτικής, προσβάσιμης γλώσσας βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με το βαθμό κατάκτησης της γνώσης και της κατανόησης της γραπτής γλώσσας από τα κωφά παιδιά και κατά συνέπεια της εγγραμματοσύνης τους (Albertini & Schley, 2003· Hoffmeister, 1994).

Στη δίγλωσση εκπαίδευση, η ΝΓ είναι η πρώτη και κυρίαρχη γλώσσα και πρέπει να καλλιεργηθεί συστηματικά η εκμάθησή της όπως συμβαίνει και στις ομιλούμενες και γραπτές γλώσσες της κοινωνίας των ακουόντων. Στόχος η απόκτηση μεταγλωσσικών δεξιοτήτων και μεταφορά αυτών στην δεύτερη γλώσσα (ομιλούμενη ή γραπτή γλώσσα)

Μια από τις τελευταίες έρευνες (Hoffmeister & Caldwell-Harris, 2014) που μιλάει για την κατάκτηση των δύο γλωσσών (ΝΓ και γραπτής γλώσσας), αναφέρει ότι η δεύτερη γλώσσα για τα κωφά παιδιά μπορεί να επιτευχθεί με την έκθεση  στην γραπτή μορφή της ομιλούσας γλώσσας, χωρίς αναγκαία να εκτεθούν στην προφορική μορφή της γλώσσας. Έχοντας θεμελιώσει μια πρώτη ΝΓ, σύμφωνα με τον περιγραφικό μοντέλο των Hoffmeister & Caldwell-Harris, τα κωφά παιδιά για να μάθουν να διαβάζουν, αρχικά συσχετίζουν έννοιες της ΝΓ με το γραπτό λόγο, στη συνέχεια, τις αντιστοιχούν  και χτίζουν το λεξιλόγιό τους, και τέλος μελετούν  το γραπτό κείμενο με ένα δίγλωσσο τρόπο, χτίζοντας τη γνώση της γραπτής γλώσσας μέσω της ανάγνωσης. Το μοντέλο αυτό προτείνει ότι πολλά περισσότερα κωφά παιδιά θα μπορούσαν να γίνουν καλοί αναγνώστες εάν τα σχολικά συστήματα χρησιμοποιούσαν ΝΓ ως μέσο διδασκαλίας για την απόκτηση της δεύτερης γλώσσας αντί να προσαρμόζουν αναλυτικά προγράμματα που χρησιμοποιούνται για τα ακούοντα παιδιά. Η ήδη δύσκολη διαδικασία απόκτησης δεύτερης γλώσσας επιδεινώνεται σε μεγάλο βαθμό όταν τα παιδιά έχουν περιορισμένη έκθεση σε ΝΓ πριν αρχίσουν τη φοίτηση τους στο σχολείο. Χωρίς μια ισχυρή πρώτη γλώσσα, δεν πραγματοποιείται με επιτυχία η παραπάνω διαδικασία και τα παιδιά κατακτούν περιορισμένο λεξιλόγιο και απλές συντακτικές δομές.

Τα δίγλωσσα εκπαιδευτικά προγράμματα στοχεύουν, εκτός από στη γνωστική, και στην κοινωνικο-συναισθηματική πρόοδο των Κωφών μαθητών.  Κρίνεται έτσι επιβεβλημένη η επαφή των Κωφών παιδιών με την κοινότητα Κωφών ώστε να γνωρίσουν τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά της, να αναπτύξουν θετικά συναισθήματα και στάση απέναντι της, με απώτερο  στόχο την ανάπτυξη μιας υγιούς ταυτότητας.   Τα κωφά παιδιά ακουόντων γονέων θα πρέπει να έρχονται σε επαφή με την κοινότητα των Κωφών ώστε να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τις πολιτισμικές αξίες της κοινότητας των Κωφών και τον τρόπο χρήσης της γλώσσας.

* Η Σπυριδούλα Καρίπη είναι συνεργάτιδα του Learn Inn Ε.Κ.Π.Α. και εκπαιδεύτρια στο πρόγραμμα Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.

1η φωτογραφία: Photo by Tim Dennell on Foter.com / CC BY-NC  
2η φωτογραφία : Photo by daveynin on Foter.com / CC BY  & 3η φωτογραφία: Photo by Pasco Schools on Foter.com / CC BY-NC
Ετικέτες: Online Εκπαίδευση, Online Προγράμματα, Άρθρα, Ασύγχρονη Εκπαίδευση, Ειδική Αγωγή, Εκπαιδευτικά Προγράμματα, Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση
Share Post
Τα Χριστούγεννα στη Ζωγραφική:...
Πρόσκληση σε Εκδήλωση: Συζητών...

Σχετικά άρθρα

Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Γιατί η εκπαίδευση είναι γένους θηλυκού;

13 Νοεμβρίου 2020
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Η σχολική γιορτή της 28ης Οκτωβρίου, η διαπολιτισμική εκπαίδευση και η Ρενάτα

22 Οκτωβρίου 2020
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Συμμετέχοντας στα προγράμματα του Learn Inn ΕΚΠΑ: εμπειρίες και συμβουλές

17 Οκτωβρίου 2020
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Ειδική Aγωγή και Eκπαίδευση: Γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ ερευνητικών δεδομένων και εφαρμογής τους στη σχολική τάξη

12 Οκτωβρίου 2020
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση: Εμψυχώνοντας πρόσωπα πίσω από κλειστές κάμερες.

6 Οκτωβρίου 2020
... Μάθετε περισσότερα

Comments are closed

Ετικέτες Αναζήτησης

Online Εκπαίδευση (23) Online Προγράμματα (21) Άρθρα (9) Ανακοινώσεις (27) Ασύγχρονη Εκπαίδευση (11) Διαπολιτισμική Εκπαίδευση (8) Δωρεάν Σεμινάρια / Webinars (11) Ειδική Αγωγή (5) Εκπαίδευση Ενηλίκων (5) Εκπαιδευτικά Προγράμματα (7) Εμψύχωση / Ενδυνάμωση Ομάδων (4) Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (19) Ημερίδες / Συνέδρια (3) Προσφορές / Εκπτώσεις (12) Σχολική Ψυχολογία (1) Σύγχρονη Εκπαίδευση (5) Υποτροφίες (5)

Πρόσφατα Άρθρα

ΝΕΟ E-Learning Πρόγραμμα – Σχολική Ψυχολογία & ...

19 Ιανουαρίου 2021 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΝΕΟ E-Learning Πρόγραμμα – Σχολική Ψυχολογία & Συναισθηματική διαχείριση στην Εκπαίδευση

Πρόσκληση σε Εκδήλωση: Συζητώντας για την διαπολιτισμική ...

10 Ιανουαρίου 2021 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Πρόσκληση σε Εκδήλωση: Συζητώντας για την διαπολιτισμική ικανότητα/επάρκεια στην εκπαίδευση.

Νοηματική Γλώσσα και Δίγλωσση Εκπαίδευση

7 Ιανουαρίου 2021 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Νοηματική Γλώσσα και Δίγλωσση Εκπαίδευση

Τα Χριστούγεννα στη Ζωγραφική: Μια συζήτηση για ...

22 Δεκεμβρίου 2020 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Τα Χριστούγεννα στη Ζωγραφική: Μια συζήτηση για την Τέχνη, την αισθητική και τη θεολογία της εικόνας με τον Γιώργο Κόρδη και την Ιωάννα Στουφή στο youtube

Τα Χριστούγεννα στη ζωγραφική: Μία συζήτηση για ...

13 Δεκεμβρίου 2020 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Τα Χριστούγεννα στη ζωγραφική: Μία συζήτηση για την τέχνη, την αισθητική και τη θεολογία της εικόνας με τον Γιώργο Κόρδη και την Ιωάννα Στουφή
LEARN INN Ε.Κ.Π.Α.

Ποιοι Είμαστε
Η Φιλοσοφία Μας
Τα Νέα Μας
Συχνές Ερωτήσεις
Επικοινωνία
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

e-Learning Προγράμματα Για Ενήλικες

Εκπαίδευση Στην Εμψύχωση & Ενδυνάμωση Ομάδων
Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων
Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Επικοινωνία & Γλώσσα
Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση
Παιδαγωγική & Διδακτική Μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης

Εκπαιδευτικά Προγράμματα Για Μαθητές & Μαθήτριες

Εκπαιδευτικά προγράμματα Δημοτικού
Εκπαιδευτικά προγράμματα Γυμνασίου
Εκπαιδευτικά προγράμματα Λυκείου
Γνωρίστε το Ε.Κ.Π.Α.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας εξασφαλίσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στην ιστοσελίδα μας Μάθετε Περισσότερα