Τηλ.: 210 7275735

info@learninn.gr

Newsletter
Facebook Instagram Linkedin Instagram
Learn INN Ε.Κ.Π.Α. Learn INN Ε.Κ.Π.Α.

  • ΚΑΝΤΕ ΑΙΤΗΣΗ – ΕΓΓΡΑΦΗ
    • ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ:
      e-Learning Και Δια Ζώσης Προγράμματα Για Ενήλικες
    • ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ:
      Εκπαιδευτικά Προγράμματα Για Μαθητές Και Μαθήτριες

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
    • Η Φιλοσοφία Μας
  • e-Learning Και Δια Ζώσης
    Προγράμματα Για Ενήλικες
    • Διάρκεια έως 3 μήνες
      • Ποσοτική Έρευνα & SPSS
      • Ποιοτική Έρευνα
      • Βιωματική Μάθηση και Διδακτική Μεθοδολογία
      • Βιωματική Εκπαίδευση και Διδακτική των Θρησκευτικών
      • Διαχείριση τάξης, κρίσεων και συγκρούσεων στην εκπαίδευση
      • Διαχείριση τάξης και μάθησης με βάση την Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία
    • Διάρκεια 3 έως 6 μήνες
      • Διδακτική των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο
      • Εκπαίδευση Ενηλίκων
      • Βυζαντινή ζωγραφική
    • Διάρκεια άνω των 7 μηνών
      • Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
      • Διδακτική της Ελληνικής ως Ξένη Γλώσσα
      • Διδακτική των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο
      • Ειδική Αγωγή (ασύγχρονη εκπαίδευση)
      • Ειδική Αγωγή (σύγχρονη εκπαίδευση)
    • Διάρκεια άνω των 7 μηνών
      • Σχολική Ψυχολογία
      • Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών, Μentoring και Συμβουλευτική
      • Εκπαίδευση Ενηλίκων – ΣΔΕ,ΙΕΚ
      • Εκπαίδευση στην Εμψύχωση & Ενδυνάμωση Ομάδων
      • Διδακτική Μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
  • Σχολικά Προγράμματα
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Δημοτικού
      • Γιγαντομαχία: Φυσικά φαινόμενα και η ερμηνεία τους μέσα από τη μυθολογία
      • Ποιοι φίλοι…
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Γυμνασίου
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Λυκείου
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Γνωρίστε το Ε.Κ.Π.Α.
  • Νέα
  • Δράσεις
    • Συνέδρια
      • 1ο e-Συνέδριο 2020
      • 2ο Διεθνές e-Συνέδριο 2021
    • Masterclasses
      • Ψηφιακές Αρχές & Νέα Μάθηση
  • Άρθρα
  • Συχνές Ερωτήσεις
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά
  • Αγγλικά
Learn INN Ε.Κ.Π.Α. Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
Menu
Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
    • Η Φιλοσοφία Μας
  • e-Learning Και Δια Ζώσης
    Προγράμματα Για Ενήλικες
    • Εκπαίδευση Στην Εμψύχωση & Ενδυνάμωση Ομάδων
    • Βιωματική Μάθηση και Διδακτική Μεθοδολογία: Σχεδιασμός σχολικού μαθήματος και εργαστηρίων
    • Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση (100% ασύγχρονη εκπαίδευση)
    • Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
    • Διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένη γλώσσα
    • Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 3 Μήνες
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 9 μήνες
    • Ποσοτική έρευνα, ανάλυση δεδομένων & SPSS: Θεωρία, Μεθοδολογία & Πρακτική εφαρμογή
    • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών Προσχολική Ηλικία – 3 μήνες
    • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών Προσχολική Ηλικία – 7 μήνες
    • Σχολική Ψυχολογία και Συναισθηματική Διαχείριση στην Εκπαίδευση
    • Παιδαγωγική & Διδακτική Μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
    • Εισαγωγή στη Βυζαντινή ζωγραφική και τη Θεολογία των εικόνων
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών, Μentoring και Συμβουλευτική
    • Δημοκρατική Εκπαίδευση -3 μήνες (δωρεάν με κάθε νέα εγγραφή σε πρόγραμμα άνω των 6 μηνών)
  • Σχολικά Προγράμματα
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Δημοτικού
      • Γιγαντομαχία: Φυσικά φαινόμενα και η ερμηνεία τους μέσα από τη μυθολογία
      • Ποιοι φίλοι…
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Γυμνασίου
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Λυκείου
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Γνωρίστε το Ε.Κ.Π.Α.
  • Τα Νέα Μας
  • Δράσεις
    • Συνέδρια
      • 1ο e-Συνέδριο 2020
      • 2ο Διεθνές e-Συνέδριο 2021
    • Masterclasses
      • Ψηφιακές Αρχές & Νέα Μάθηση
  • Άρθρα
  • Συχνές Ερωτήσεις
  • Επικοινωνία
  • Newsletter
Facebook Instagram Linkedin Instagram
Άρθρα

Η Τέχνη των Ερωτήσεων – Μάνος Παυλάκης

30 Σεπτεμβρίου 2020 /Posted byekpa

O Δρ. Μάνος Παυλάκης, πολύτιμος συνεργάτης του Learn Inn ΕΚΠΑ, ακαδημαϊκός υπεύθυνος του προγράμματος “Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Θεωρία, Πράξη & Μικροδιδασκαλία” αλλά και εκπαιδευτής στην “Εκπαίδευση στην Εμψύχωση και Ενδυνάμωση Ομάδων” μοιράζεται ένα από τα bites του.

“Η Τέχνη των Ερωτήσεων”

Το σημερινό bite ανοίγει το παράθυρο σε ένα μεγάλο θέμα, που σπάνια έχουμε την ευκαιρία να σκεφτούμε: τον τρόπο με τον οποίο κάνουμε ερωτήσεις. Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε μάθει να κάνουμε σωστές, κατάλληλες ερωτήσεις. Στο σχολείο και στη ζωή γενικά έχουμε ασκηθεί στο να δίνουμε απαντήσεις. Αυτό κυριαρχεί στη σκέψη μας, με αποτέλεσμα συχνά να σκεφτόμαστε πώς/τι θα απαντήσουμε σε ένα ερώτημα, αντί να προετοιμαστούμε για να θέσουμε μια ερώτηση που θα δημιουργήσει μια άλλη δυναμική στη συζήτηση.

Σε γενικές γραμμές, οι αποτελεσματικές ερωτήσεις έχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά:

  • Είναι σύντομες, άρα δεν πλατειάζουν
  • Ευνοούν την ανάπτυξη επιγνώσεων
  • Ενθαρρύνουν τον ερωτώμενο να αναλάβει την ευθύνη για ενέργειες που σχετίζονται με τον εαυτό του

Επιπρόσθετα, οι ερωτήσεις εξελίσσουν τη διαδικασία τις περισσότερες φορές, εφόσον είναι ανοικτές.

Ανοικτές ή Κλειστές ερωτήσεις;

Πολύ γρήγορα θα μπορούσαμε να ορίσουμε τις κλειστές ερωτήσεις ως εκείνες που μπορούν να απαντηθούν σχεδόν μονολεκτικά και χωρίς πολλά περιθώρια για ανάπτυξη της σκέψης, όπως συμβαίνει σε απαντήσεις που δίνονται με ένα Ναι ή ένα Όχι. Ας δούμε ένα παράδειγμα:

Ποιες μπορεί να είναι οι πιθανές απαντήσεις στην ερώτηση: ‘Μπορείς να κάνεις κάτι άλλο για αυτό το ζήτημα;’

Ναι, Όχι, Ίσως, Δύσκολα είναι μερικές πιθανές απαντήσεις, έτσι δεν είναι; Τι κοινό έχουν αυτές οι απαντήσεις; Πρόκειται για απαντήσεις που κατά βάση συνάδουν με την άποψη ή πεποίθηση που κάποιος έχει ήδη διαμορφώσει στο μυαλό του.

Ένα κλειστό ερώτημα, επομένως, όπως το παραπάνω δεν ευνοεί μια διαδικασία αφύπνισης του μυαλού, αλλά ουσιαστικά το περιορίζει σε συγκεκριμένες, συχνά δοκιμασμένες, άρα και αποτυχημένες, ιδέες.

Όμως, αν αναδιατυπώναμε λίγο το ερώτημα ως εξής: ‘Ποιες άλλες επιλογές έχεις για αυτό το ζήτημα’, φαίνεται ότι ανοίγει ένα νέο πεδίο για γόνιμες και δημιουργικές προτάσεις. Με άλλα λόγια, οι ανοικτές ερωτήσεις μας είναι χρήσιμες, γιατί συμβάλλουν στη διερεύνηση της πραγματικότητας του ατόμου και των διαθέσιμων επιλογών του. Οι ανοικτές ερωτήσεις ξεκινούν συνήθως με λέξεις, όπως τι, πώς, ποιος, ποια, με ποιο τρόπο, σε ποιο βαθμό, κατά πόσο κτλ.

Άσκηση για αναστοχασμό:

Η ερώτηση ‘γιατί δεν μπορείς να το κάνεις αυτό’ είναι ανοικτή ή κλειστή;

Η μετατροπή των κλειστών σε ανοικτές ερωτήσεις είναι μια Τέχνη και όπως όλες οι Τέχνες χρειάζονται εξάσκηση. Σε κάθε περίπτωση, ας μην ξεχνάμε, ότι υπάρχουν τρία βασικά ερωτήματα που πρέπει να απαντάμε πριν θέσουμε μια αποτελεσματική ερώτηση:

  1. Για ποιον γίνεται πραγματικά αυτή η ερώτηση;
  2. Είναι έτοιμο το άτομο να ‘προκληθεί’ για αυτήν την ερώτηση;
  3. Πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για αυτήν την ερώτηση; (Clutterbuck, 2013)

Καλές ερωτήσεις!

Πηγή: www.learningbites.gr 

 

Ετικέτες: Άρθρα, Εκπαίδευση Ενηλίκων
Share Post
Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση...
To webinar «Ψηφιακά Περιβάλλον...

Σχετικά άρθρα

Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Διορισμοί Εκπαιδευτικών: Ποια προγράμματα μοριοδοτούνται στους πίνακες κατάταξης εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ)

3 Ιουνίου 2022
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Ποιότητα ζωής και Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

4 Μαΐου 2022
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Η διαχείριση της τάξης μας. Πολύτιμη ικανότητα που αξίζει να τη μοιραστούμε.

3 Μαΐου 2022
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Εμψυχώνοντας κι ενδυναμώνοντας ομάδες, με τον πιο καινοτόμο και συμπεριληπτικό τρόπο

10 Μαρτίου 2022
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Το Μάθημα των Θρησκευτικών αλλάζει: Νέα Προγράμματα Σπουδών και πολλαπλό βιβλίο

8 Μαρτίου 2022
... Μάθετε περισσότερα

Comments are closed

Ετικέτες Αναζήτησης

E-learning Προγραμματα (12) Online Εκπαίδευση (36) Online Προγράμματα (32) Άρθρα (18) Ανακοινώσεις (42) Ασύγχρονη Εκπαίδευση (16) Βιωματική Μάθηση (4) Δια ζώσης Εκπαίδευση (3) Διαπολιτισμική Εκπαίδευση (10) Δωρεάν Σεμινάρια / Webinars (19) Ειδική Αγωγή (9) Εκπαίδευση Ενηλίκων (7) Εκπαιδευτικά Προγράμματα (11) Εμψύχωση / Ενδυνάμωση Ομάδων (7) Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (29) Ημερίδες / Συνέδρια (5) Θρησκευτική Εκπαίδευση (1) Μεντορεία (1) Παιδαγωγικός Σύμβουλος (1) Προσφορές / Εκπτώσεις (13) Σχολική Ψυχολογία (5) Σύγχρονη Εκπαίδευση (12) Υποτροφίες (6) συνέδριο (1)

Πρόσφατα Άρθρα

Σχολεία Για Όλους – Μέθοδοι και τεχνικές ...

23 Ιουνίου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σχολεία Για Όλους – Μέθοδοι και τεχνικές υποστήριξης της σχολικής κοινότητας για τη συμπερίληψη προσφύγων – Video Youtube

Για λίγες μέρες μειωμένα Δίδακτρα κατά 45%

17 Ιουνίου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Για λίγες μέρες μειωμένα Δίδακτρα κατά 45%

Διορισμοί Εκπαιδευτικών: Ποια προγράμματα μοριοδοτούνται στους πίνακες ...

3 Ιουνίου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Διορισμοί Εκπαιδευτικών: Ποια προγράμματα μοριοδοτούνται στους πίνακες κατάταξης εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ)

Σχολεία Για Όλους – Μέθοδοι και τεχνικές ...

1 Ιουνίου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σχολεία Για Όλους – Μέθοδοι και τεχνικές υποστήριξης της σχολικής κοινότητας για τη συμπερίληψη προσφύγων

Διαχείριση τάξης, κρίσεων και συγκρούσεων στην εκπαίδευση

20 Μαΐου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Διαχείριση τάξης, κρίσεων και συγκρούσεων στην εκπαίδευση
Learn Inn Ε.Κ.Π.Α.

Ποιοι Είμαστε
Η Φιλοσοφία Μας
Νέα / Άρθρα
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Πληροφορίες

e-Learning Και Δια Ζώσης Προγράμματα Για Ενήλικες
Εκπαιδευτικά Προγράμματα Για Μαθητές & Μαθήτριες
Συχνές Ερωτήσεις
Επικοινωνήστε Μαζί Μας

Επικοινωνία

Τηλ.: 2107275735
Κιν.: 6975913005
info@learninn.gr

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Open eClass

Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης

Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Ε.Κ.Π.Α. είναι πιστοποιημένο για τις υπηρεσίες που παρέχει κατά ISO9001:2015 και κατά ISO27001:2013 για την ασφάλεια των πληροφοριακών συστημάτων του.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Facebook Instagram Linkedin Youtube