Τηλ.: 210 7275735

info@learninn.gr

Newsletter
Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
  • ΚΑΝΤΕ ΑΙΤΗΣΗ
    • ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ:
      e-Learning Και Δια Ζώσης Προγράμματα Για Ενήλικες
    • ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ:
      Εκπαιδευτικά Προγράμματα Για Μαθητές Και Μαθήτριες

  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Η Φιλοσοφία Μας
  • e-Learning Και Δια Ζώσης
    Προγράμματα Για Ενήλικες
    • Learninn
      • Σχολική Ψυχολογία και Συναισθηματική Διαχείριση στην Εκπαίδευση
      • Συναισθηματική Διαχείριση της Μάθησης, της Διδασκαλίας και των αλληλεπιδράσεων στο Σχολείο
      • Εκπαίδευση Στην Εμψύχωση & Ενδυνάμωση Ομάδων
      • Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση
      • Παιδαγωγική & Διδακτική Μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
    • Learninn
      • Ποσοτική έρευνα, ανάλυση δεδομένων & SPSS: Θεωρία, Μεθοδολογία & Πρακτική εφαρμογή
      • Ηγεσία στην Εκπαίδευση: Ανάπτυξη Δεξιοτήτων του Διευθυντή Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων
      • Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Επικοινωνία & Γλώσσα
      • Βυζαντινή ζωγραφική. Η Τέχνη και η Θεολογία των εικόνων
      • Pedagogies, Teaching and Assessment Methods for a Democratic Education
    • Learninn
      • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών – 9 μήνες
      • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών Προσχολική Ηλικία – 3 μήνες
      • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών Σχολική Ηλικία (Δημοτική Εκπαίδευση) – 3 μήνες
      • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών Εφηβική Ηλικία – 3 μήνες
      • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών Ενήλικη ζωή – 3 μήνες
    • Learninn
      • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων και Εφαρμογές σε ΣΔΕ και ΙΕΚ
      • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 3 Μήνες
      • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 9 μήνες
      • Η παιδαγωγική του STEM στη σύγχρονη εκπαίδευση
  • Masterclass
  • Εκπαιδευτικά Προγράμματα
    Για Μαθητές Και Μαθήτριες
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Δημοτικού
      • Γιγαντομαχία: Φυσικά φαινόμενα και η ερμηνεία τους μέσα από τη μυθολογία
      • Ποιοι φίλοι…
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Γυμνασίου
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Λυκείου
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Γνωρίστε το Ε.Κ.Π.Α.
  • Νέα / Άρθρα
  • Συχνές Ερωτήσεις
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά
  • Αγγλικά
Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
Menu
Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Η Φιλοσοφία Μας
  • e-Learning Και Δια Ζώσης
    Προγράμματα Για Ενήλικες
    • Σχολική Ψυχολογία και Συναισθηματική Διαχείριση στην Εκπαίδευση
    • Συναισθηματική Διαχείριση της Μάθησης, της Διδασκαλίας και των αλληλεπιδράσεων στο Σχολείο
    • Εκπαίδευση Στην Εμψύχωση & Ενδυνάμωση Ομάδων
    • Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων και Εφαρμογές σε ΣΔΕ και ΙΕΚ
    • Ποσοτική έρευνα, ανάλυση δεδομένων & SPSS: Θεωρία, Μεθοδολογία & Πρακτική εφαρμογή
    • Ηγεσία στην Εκπαίδευση: Ανάπτυξη Δεξιοτήτων του Διευθυντή Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων
    • Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Επικοινωνία & Γλώσσα
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 3 Μήνες
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 7 μήνες
    • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών – 9 μήνες
    • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών Ενήλικη ζωή – 3 μήνες
    • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών Εφηβική Ηλικία – 3 μήνες
    • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών Σχολική Ηλικία (Δημοτική Εκπαίδευση) – 3 μήνες
    • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών Προσχολική Ηλικία – 3 μήνες
    • Βυζαντινή ζωγραφική. Η Τέχνη και η Θεολογία των εικόνων
    • Παιδαγωγική & Διδακτική Μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
    • Pedagogies, Teaching and Assessment Methods for a Democratic Education
  • Masterclass
  • Εκπαιδευτικά Προγράμματα
    Για Μαθητές Και Μαθήτριες
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Δημοτικού
      • Γιγαντομαχία: Φυσικά φαινόμενα και η ερμηνεία τους μέσα από τη μυθολογία
      • Ποιοι φίλοι…
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Γυμνασίου
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Λυκείου
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Γνωρίστε το Ε.Κ.Π.Α.
  • Νέα / Άρθρα
  • Συχνές Ερωτήσεις
  • Επικοινωνία
  • Newsletter
Άρθρα

Η Τέχνη των Ερωτήσεων – Μάνος Παυλάκης

30 Σεπτεμβρίου 2020

O Δρ. Μάνος Παυλάκης, πολύτιμος συνεργάτης του Learn Inn ΕΚΠΑ, ακαδημαϊκός υπεύθυνος του προγράμματος “Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Θεωρία, Πράξη & Μικροδιδασκαλία” αλλά και εκπαιδευτής στην “Εκπαίδευση στην Εμψύχωση και Ενδυνάμωση Ομάδων” μοιράζεται ένα από τα bites του.

“Η Τέχνη των Ερωτήσεων”

Το σημερινό bite ανοίγει το παράθυρο σε ένα μεγάλο θέμα, που σπάνια έχουμε την ευκαιρία να σκεφτούμε: τον τρόπο με τον οποίο κάνουμε ερωτήσεις. Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε μάθει να κάνουμε σωστές, κατάλληλες ερωτήσεις. Στο σχολείο και στη ζωή γενικά έχουμε ασκηθεί στο να δίνουμε απαντήσεις. Αυτό κυριαρχεί στη σκέψη μας, με αποτέλεσμα συχνά να σκεφτόμαστε πώς/τι θα απαντήσουμε σε ένα ερώτημα, αντί να προετοιμαστούμε για να θέσουμε μια ερώτηση που θα δημιουργήσει μια άλλη δυναμική στη συζήτηση.

Σε γενικές γραμμές, οι αποτελεσματικές ερωτήσεις έχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά:

  • Είναι σύντομες, άρα δεν πλατειάζουν
  • Ευνοούν την ανάπτυξη επιγνώσεων
  • Ενθαρρύνουν τον ερωτώμενο να αναλάβει την ευθύνη για ενέργειες που σχετίζονται με τον εαυτό του

Επιπρόσθετα, οι ερωτήσεις εξελίσσουν τη διαδικασία τις περισσότερες φορές, εφόσον είναι ανοικτές.

Ανοικτές ή Κλειστές ερωτήσεις;

Πολύ γρήγορα θα μπορούσαμε να ορίσουμε τις κλειστές ερωτήσεις ως εκείνες που μπορούν να απαντηθούν σχεδόν μονολεκτικά και χωρίς πολλά περιθώρια για ανάπτυξη της σκέψης, όπως συμβαίνει σε απαντήσεις που δίνονται με ένα Ναι ή ένα Όχι. Ας δούμε ένα παράδειγμα:

Ποιες μπορεί να είναι οι πιθανές απαντήσεις στην ερώτηση: ‘Μπορείς να κάνεις κάτι άλλο για αυτό το ζήτημα;’

Ναι, Όχι, Ίσως, Δύσκολα είναι μερικές πιθανές απαντήσεις, έτσι δεν είναι; Τι κοινό έχουν αυτές οι απαντήσεις; Πρόκειται για απαντήσεις που κατά βάση συνάδουν με την άποψη ή πεποίθηση που κάποιος έχει ήδη διαμορφώσει στο μυαλό του.

Ένα κλειστό ερώτημα, επομένως, όπως το παραπάνω δεν ευνοεί μια διαδικασία αφύπνισης του μυαλού, αλλά ουσιαστικά το περιορίζει σε συγκεκριμένες, συχνά δοκιμασμένες, άρα και αποτυχημένες, ιδέες.

Όμως, αν αναδιατυπώναμε λίγο το ερώτημα ως εξής: ‘Ποιες άλλες επιλογές έχεις για αυτό το ζήτημα’, φαίνεται ότι ανοίγει ένα νέο πεδίο για γόνιμες και δημιουργικές προτάσεις. Με άλλα λόγια, οι ανοικτές ερωτήσεις μας είναι χρήσιμες, γιατί συμβάλλουν στη διερεύνηση της πραγματικότητας του ατόμου και των διαθέσιμων επιλογών του. Οι ανοικτές ερωτήσεις ξεκινούν συνήθως με λέξεις, όπως τι, πώς, ποιος, ποια, με ποιο τρόπο, σε ποιο βαθμό, κατά πόσο κτλ.

Άσκηση για αναστοχασμό:

Η ερώτηση ‘γιατί δεν μπορείς να το κάνεις αυτό’ είναι ανοικτή ή κλειστή;

Η μετατροπή των κλειστών σε ανοικτές ερωτήσεις είναι μια Τέχνη και όπως όλες οι Τέχνες χρειάζονται εξάσκηση. Σε κάθε περίπτωση, ας μην ξεχνάμε, ότι υπάρχουν τρία βασικά ερωτήματα που πρέπει να απαντάμε πριν θέσουμε μια αποτελεσματική ερώτηση:

  1. Για ποιον γίνεται πραγματικά αυτή η ερώτηση;
  2. Είναι έτοιμο το άτομο να ‘προκληθεί’ για αυτήν την ερώτηση;
  3. Πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για αυτήν την ερώτηση; (Clutterbuck, 2013)

Καλές ερωτήσεις!

Πηγή: www.learningbites.gr 

 

Ετικέτες: Άρθρα, Εκπαίδευση Ενηλίκων
Share Post
Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση...
To webinar «Ψηφιακά Περιβάλλον...

Σχετικά άρθρα

Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Ψυχανάλυση και εκπαίδευση: με ποιο τρόπο συνδέονται;

7 Μαρτίου 2021 / 0
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Δια ζώσης και online εκπαίδευση με βιωματικό εργαστήριο. Τι εννοούμε, επιτέλους, με τον όρο «Βιωματικό Εργαστήριο»;

4 Φεβρουαρίου 2021
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Οδηγίες για τη συμπερίληψη μαθητών με ΕΕΑ στη διαδικτυακή τάξη

28 Ιανουαρίου 2021
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Προφορικές Πανελλαδικές για όσους αδυνατούν να υποστούν γραπτές εξετάσεις: βοηθούν;

27 Ιανουαρίου 2021
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Νοηματική Γλώσσα και Δίγλωσση Εκπαίδευση

7 Ιανουαρίου 2021
... Μάθετε περισσότερα

Comments are closed

Ετικέτες Αναζήτησης

E-learning Προγραμματα (4) Online Εκπαίδευση (29) Online Προγράμματα (26) Άρθρα (12) Ανακοινώσεις (35) Ασύγχρονη Εκπαίδευση (12) Βιωματική Μάθηση (3) Δια ζώσης Εκπαίδευση (1) Διαπολιτισμική Εκπαίδευση (10) Δωρεάν Σεμινάρια / Webinars (15) Ειδική Αγωγή (9) Εκπαίδευση Ενηλίκων (6) Εκπαιδευτικά Προγράμματα (7) Εμψύχωση / Ενδυνάμωση Ομάδων (6) Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (25) Ημερίδες / Συνέδρια (4) Προσφορές / Εκπτώσεις (12) Σχολική Ψυχολογία (5) Σύγχρονη Εκπαίδευση (9) Υποτροφίες (5)

Πρόσφατα Άρθρα

Παράταση Εγγραφών – Πρόγραμμα Σχολική Ψυχολογία & ...

26 Μαρτίου 2021 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Παράταση Εγγραφών – Πρόγραμμα Σχολική Ψυχολογία & Συναισθηματική Διαχείριση στην Εκπαίδευση

Σχολική Ψυχολογία & Συναισθηματική Διαχείριση στην Εκπαίδευση ...

19 Μαρτίου 2021 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σχολική Ψυχολογία & Συναισθηματική Διαχείριση στην Εκπαίδευση – οι εισηγησεις της εκδήλωσης/webinar 12.3.21 στο youtube

Ψυχανάλυση και εκπαίδευση: με ποιο τρόπο συνδέονται;

7 Μαρτίου 2021 0

“Συζητώντας για την (επιστροφή στην) κανονικότητα εντός ...

1 Μαρτίου 2021 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο “Συζητώντας για την (επιστροφή στην) κανονικότητα εντός και εκτός εκπαιδευτικού πλαισίου: υπάρχει πράγματι κανονικότητα στην εκπαίδευση; ” 

Πρόσκληση σε Εκδήλωση “Διαπολιτισμική Επάρκεια στην Εμψύχωση ...

12 Φεβρουαρίου 2021 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Πρόσκληση σε Εκδήλωση “Διαπολιτισμική Επάρκεια στην Εμψύχωση και Ενδυνάμωση Ομάδων: Πρακτικές Εφαρμογές και Εργαλεία ” – 19/2/2021
Learn Inn Ε.Κ.Π.Α.

Ποιοι Είμαστε
Η Φιλοσοφία Μας
Νέα / Άρθρα
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Πληροφορίες

e-Learning Και Δια Ζώσης Προγράμματα Για Ενήλικες
Εκπαιδευτικά Προγράμματα Για Μαθητές & Μαθήτριες
Συχνές Ερωτήσεις
Επικοινωνήστε Μαζί Μας

Επικοινωνία

Τηλ.: 2107275735
Κιν.: 6975913005
info@learninn.gr

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Open eClass

Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας εξασφαλίσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στην ιστοσελίδα μας Μάθετε Περισσότερα