Τηλ.: 210 7275735

info@learninn.gr

Newsletter
Facebook Instagram Linkedin Instagram
Learn INN Ε.Κ.Π.Α. Learn INN Ε.Κ.Π.Α.

  • ΚΑΝΤΕ ΑΙΤΗΣΗ – ΕΓΓΡΑΦΗ
    • ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ:
      e-Learning Και Δια Ζώσης Προγράμματα Για Ενήλικες
    • ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ:
      Εκπαιδευτικά Προγράμματα Για Μαθητές Και Μαθήτριες

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
    • Η Φιλοσοφία Μας
  • e-Learning Και Δια Ζώσης
    Προγράμματα Για Ενήλικες
    • Διάρκεια έως 3 μήνες
      • Ποσοτική Έρευνα & SPSS
      • Ποιοτική Έρευνα
      • Βιωματική Μάθηση και Διδακτική Μεθοδολογία
      • Βιωματική Εκπαίδευση και Διδακτική των Θρησκευτικών
      • Διαχείριση τάξης, κρίσεων και συγκρούσεων στην εκπαίδευση
      • Διαχείριση τάξης και μάθησης με βάση την Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία
    • Διάρκεια 3 έως 6 μήνες
      • Διδακτική των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο
      • Εκπαίδευση Ενηλίκων
      • Βυζαντινή ζωγραφική
    • Διάρκεια άνω των 7 μηνών
      • Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
      • Διδακτική της Ελληνικής ως Ξένη Γλώσσα
      • Διδακτική των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο
      • Ειδική Αγωγή (ασύγχρονη εκπαίδευση)
      • Ειδική Αγωγή (σύγχρονη εκπαίδευση)
    • Διάρκεια άνω των 7 μηνών
      • Σχολική Ψυχολογία
      • Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών, Μentoring και Συμβουλευτική
      • Εκπαίδευση Ενηλίκων – ΣΔΕ,ΙΕΚ
      • Εκπαίδευση στην Εμψύχωση & Ενδυνάμωση Ομάδων
      • Διδακτική Μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
  • Σχολικά Προγράμματα
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Δημοτικού
      • Γιγαντομαχία: Φυσικά φαινόμενα και η ερμηνεία τους μέσα από τη μυθολογία
      • Ποιοι φίλοι…
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Γυμνασίου
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Λυκείου
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Γνωρίστε το Ε.Κ.Π.Α.
  • Νέα
  • Δράσεις
    • Συνέδρια
      • 1ο e-Συνέδριο 2020
      • 2ο Διεθνές e-Συνέδριο 2021
    • Masterclasses
      • Ψηφιακές Αρχές & Νέα Μάθηση
  • Άρθρα
  • Συχνές Ερωτήσεις
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά
  • Αγγλικά
Learn INN Ε.Κ.Π.Α. Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
Menu
Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
    • Η Φιλοσοφία Μας
  • e-Learning Και Δια Ζώσης
    Προγράμματα Για Ενήλικες
    • Εκπαίδευση Στην Εμψύχωση & Ενδυνάμωση Ομάδων
    • Βιωματική Μάθηση και Διδακτική Μεθοδολογία: Σχεδιασμός σχολικού μαθήματος και εργαστηρίων
    • Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση (100% ασύγχρονη εκπαίδευση)
    • Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
    • Διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένη γλώσσα
    • Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 3 Μήνες
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 9 μήνες
    • Ποσοτική έρευνα, ανάλυση δεδομένων & SPSS: Θεωρία, Μεθοδολογία & Πρακτική εφαρμογή
    • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών Προσχολική Ηλικία – 3 μήνες
    • Εκπαίδευση στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών Προσχολική Ηλικία – 7 μήνες
    • Σχολική Ψυχολογία και Συναισθηματική Διαχείριση στην Εκπαίδευση
    • Παιδαγωγική & Διδακτική Μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
    • Εισαγωγή στη Βυζαντινή ζωγραφική και τη Θεολογία των εικόνων
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών, Μentoring και Συμβουλευτική
    • Δημοκρατική Εκπαίδευση -3 μήνες (δωρεάν με κάθε νέα εγγραφή σε πρόγραμμα άνω των 6 μηνών)
  • Σχολικά Προγράμματα
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Δημοτικού
      • Γιγαντομαχία: Φυσικά φαινόμενα και η ερμηνεία τους μέσα από τη μυθολογία
      • Ποιοι φίλοι…
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Γυμνασίου
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Λυκείου
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Γνωρίστε το Ε.Κ.Π.Α.
  • Τα Νέα Μας
  • Δράσεις
    • Συνέδρια
      • 1ο e-Συνέδριο 2020
      • 2ο Διεθνές e-Συνέδριο 2021
    • Masterclasses
      • Ψηφιακές Αρχές & Νέα Μάθηση
  • Άρθρα
  • Συχνές Ερωτήσεις
  • Επικοινωνία
  • Newsletter
Facebook Instagram Linkedin Instagram
Άρθρα

Ειδική Aγωγή και Eκπαίδευση: Γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ ερευνητικών δεδομένων και εφαρμογής τους στη σχολική τάξη

12 Οκτωβρίου 2020 /Posted byekpa

Πέτρος Γαλάνης, PhD*

Εργαστηριακό και Διδακτικό Προσωπικό, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ

 

Ο σεβασμός απέναντι στα άτομα με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες επιτάσσει την εφαρμογή ερευνητικά τεκμηριωμένων παρεμβάσεων και διδακτικών τεχνικών. Ωστόσο, οι εμπεριστατωμένες παρεμβάσεις δεν έχουν εισαχθεί σε ικανοποιητικό βαθμό στη σχολική τάξη. Η διάσταση αυτή, μεταξύ των ερευνητικών ευρημάτων και της εφαρμογής τους στη διδακτική πρακτική, μπορεί να αποδοθεί σε δύο κύριους λόγους: (α) στη μη επαρκή διερεύνηση της αποτελεσματικότητας της εφαρμογής των συγκεκριμένων διδακτικών τεχνικών σε νατουραλιστικά πλαίσια, όπως το γενικό σχολείο, (β) στην ελλιπή κατάρτιση των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής, καθώς και όσων άλλων επαγγελματιών υποστηρίζουν άμεσα ή έμμεσα το παιδί κατά την ένταξή του.

Η αλήθεια είναι πως οι περισσότερες εμπεριστατωμένες τεχνικές είναι σχεδιασμένες για εφαρμογή και έχουν ελεγχθεί για την αποτελεσματικότητά τους σε κλινικά πλαίσια και σε συνθήκες εκπαίδευσης διαφορετικές από αυτές που ισχύουν στην τάξη, τόσο του γενικού όσο και του ειδικού σχολείου. Σε ερευνητικό επίπεδο, επομένως, χρειάζεται διεύρυνση των κριτηρίων αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων, συμπεριλαμβάνοντας κριτήρια που σχετίζονται με την οικολογική τους εγκυρότητα.

Προς αυτή την κατεύθυνση μπορεί να συμβάλλει: (α) η στόχευση των προγραμμάτων σε σημαντικές για τη ζωή του παιδιού δεξιότητες, όπως είναι η αυτονομία και οι κοινωνικές δεξιότητες, στην περίπτωση της ΔΑΦ, (β) η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων σε βάθος χρόνου, (γ) η διενέργεια περισσότερων ερευνών σε σχολικά πλαίσια, (δ) η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητάς τους, όταν αυτές εφαρμόζονται από ειδικά εκπαιδευμένους εκπαιδευτικούς και όχι από τους ίδιους τους ερευνητές (Kasari & Smith, 2013).

Ωστόσο, έχει διαπιστωθεί, πως οι εκπαιδευτικοί δεν συμπεριλαμβάνουν την ερευνητική τεκμηρίωση μιας παρέμβασης στα βασικά τους κριτήρια, προκειμένου να την ενσωματώσουν στη διδακτική διαδικασία. Επιλέγουν τις διδακτικές μεθόδους περισσότερο βάσει του βαθμού που αυτές είναι εύχρηστες, το διδακτικό υλικό άμεσα διαθέσιμο, αλλά και βάσει προσωπικών παιδαγωγικών πεποιθήσεων. Ακόμα και στις περιπτώσεις που αξιοποιούνται εμπεριστατωμένες διδακτικές τεχνικές, η εφαρμογή τους δεν γίνεται με σεβασμό στις βασικές αρχές που τις διέπουν, με συνέπεια να μειώνεται η αποτελεσματικότητά τους ή να κρίνονται εσφαλμένα ως μη αποτελεσματικές (Koegel et al., 2012).

Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί αναφέρουν ότι οι δυσκολίες στην εφαρμογή των διδακτικών μεθόδων της ειδικής αγωγής, οφείλονται: (α) στην υποστελέχωση, (β) στην ελλιπή κατάρτιση, (γ) στην ετερογένεια που χαρακτηρίζει τις σχολικές τάξεις, και (δ) στο γεγονός ότι οι συγκεκριμένες διδακτικές τεχνικές δεν σχεδιάστηκαν να εφαρμόζονται στο σχολικό πλαίσιο (Suhrheinrich et al., 2019).

Σε απάντηση ορισμένων από τις παραπάνω προκλήσεις, οι παρεμβάσεις οφείλουν να σχεδιάζονται σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να διασφαλίζεται ότι ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις δυνατότητές τους, καθώς και να τροποποιούνται και να προσαρμόζονται από καταρτισμένους επαγγελματίες, προκειμένου να συνάδουν με τα χαρακτηριστικά του σχολικού πλαισίου.

Παράλληλα, η ουσιαστική σχολική ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες προϋποθέτει την ποιοτικότερη και διαρκή εκπαίδευση των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής, τόσο σε θέματα που αφορούν τις συγκεκριμένες αναπηρίες που καλούνται να αντιμετωπίσουν, όσο και στις εμπεριστατωμένες διδακτικές τεχνικές και στους παράγοντες που βελτιώνουν την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου.

 

 

Η ανάγκη για εφαρμογή των παρεμβάσεων με ακρίβεια και συνέπεια, προκειμένου να μη μειωθεί η αποτελεσματικότητά τους, καθιστούν αναγκαία τη συνεχή κατάρτιση, ανατροφοδότηση και συμβουλευτική υποστήριξη των εκπαιδευτικών, αξιοποιώντας και τις δυνατότητες της ασύγχρονης διδασκαλίας, καθώς και την ανάπτυξη σχετικών εγχειριδίων με παραδείγματα και προτάσεις για την εφαρμογή τους σε συνθήκες ομαδικές μάθησης (Stahmer et al., 2010).

Η συνδυασμένη προσπάθεια επιστημόνων και επαγγελματιών που υποστηρίζουν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ της έρευνας και της εφαρμογής των εμπεριστατωμένων παρεμβάσεων στη σχολική τάξη. Στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών διεξάγονται έρευνες που σκοπό έχουν τη διερεύνηση της αποτελεσματικότητας και την προσαρμογή των διδακτικών τεχνικών στα χαρακτηριστικά του σχολικού περιβάλλοντος (π.χ. Gena, 2006), ενώ μέσω των Κέντρων Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης, όπως το Lean Inn ΕΚΠΑ, καταβάλλεται προσπάθεια έγκυρης και ποιοτικής επιμόρφωσης των επαγγελματιών που ασχολούνται με την εκπαίδευση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

 

* O Πέτρος Γαλάνης είναι εκπαιδευτής και ακαδημαϊκός υπεύθυνος του σεμιναρίου του Learn Inn ΕΚΠΑ Ειδική Αγωγή και Εκπάιδευση.

 

 

Ετικέτες: Online Εκπαίδευση, Online Προγράμματα, Άρθρα, Ειδική Αγωγή, Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση
Share Post
Σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδε...
Ο Λευτέρης Κωνσταντίνου ήταν τ...

Σχετικά άρθρα

Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Ποιότητα ζωής και Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

4 Μαΐου 2022
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Η διαχείριση της τάξης μας. Πολύτιμη ικανότητα που αξίζει να τη μοιραστούμε.

3 Μαΐου 2022
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Εμψυχώνοντας κι ενδυναμώνοντας ομάδες, με τον πιο καινοτόμο και συμπεριληπτικό τρόπο

10 Μαρτίου 2022
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Το Μάθημα των Θρησκευτικών αλλάζει: Νέα Προγράμματα Σπουδών και πολλαπλό βιβλίο

8 Μαρτίου 2022
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Πρακτικά tips για τη διαχείριση συγκρούσεων στον χώρο εργασίας

3 Μαρτίου 2022
... Μάθετε περισσότερα

Comments are closed

Ετικέτες Αναζήτησης

E-learning Προγραμματα (12) Online Εκπαίδευση (36) Online Προγράμματα (32) Άρθρα (18) Ανακοινώσεις (42) Ασύγχρονη Εκπαίδευση (16) Βιωματική Μάθηση (4) Δια ζώσης Εκπαίδευση (3) Διαπολιτισμική Εκπαίδευση (10) Δωρεάν Σεμινάρια / Webinars (19) Ειδική Αγωγή (9) Εκπαίδευση Ενηλίκων (7) Εκπαιδευτικά Προγράμματα (11) Εμψύχωση / Ενδυνάμωση Ομάδων (7) Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (29) Ημερίδες / Συνέδρια (5) Θρησκευτική Εκπαίδευση (1) Μεντορεία (1) Παιδαγωγικός Σύμβουλος (1) Προσφορές / Εκπτώσεις (13) Σχολική Ψυχολογία (5) Σύγχρονη Εκπαίδευση (12) Υποτροφίες (6) συνέδριο (1)

Πρόσφατα Άρθρα

Διαχείριση τάξης, κρίσεων και συγκρούσεων στην εκπαίδευση

20 Μαΐου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Διαχείριση τάξης, κρίσεων και συγκρούσεων στην εκπαίδευση

Διαχείριση τάξης και μάθησης με βάση την ...

20 Μαΐου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Διαχείριση τάξης και μάθησης με βάση την Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία

Διδακτικές εφαρμογές της Βιωματικής και Μετασχηματιστικής Θρησκευτικής ...

10 Μαΐου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Διδακτικές εφαρμογές της Βιωματικής και Μετασχηματιστικής Θρησκευτικής Εκπαίδευσης

Μεθοδολογία της Ποιοτικής Έρευνας

10 Μαΐου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Μεθοδολογία της Ποιοτικής Έρευνας

Συγχαρητήρια Επιστολή

6 Μαΐου 2022 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συγχαρητήρια Επιστολή
Learn Inn Ε.Κ.Π.Α.

Ποιοι Είμαστε
Η Φιλοσοφία Μας
Νέα / Άρθρα
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Πληροφορίες

e-Learning Και Δια Ζώσης Προγράμματα Για Ενήλικες
Εκπαιδευτικά Προγράμματα Για Μαθητές & Μαθήτριες
Συχνές Ερωτήσεις
Επικοινωνήστε Μαζί Μας

Επικοινωνία

Τηλ.: 2107275735
Κιν.: 6975913005
info@learninn.gr

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Open eClass

Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης

Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Ε.Κ.Π.Α. είναι πιστοποιημένο για τις υπηρεσίες που παρέχει κατά ISO9001:2015 και κατά ISO27001:2013 για την ασφάλεια των πληροφοριακών συστημάτων του.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Facebook Instagram Linkedin Youtube