Τηλ.: 210 7275735
info@learninn.gr
Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
  • ΚΑΝΤΕ ΑΙΤΗΣΗ
    • ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ:
      e-Learning Και Δια Ζώσης Προγράμματα Για Ενήλικες
    • ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ:
      Εκπαιδευτικά Προγράμματα Για Μαθητές Και Μαθήτριες

  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Η Φιλοσοφία Μας
  • e-Learning Και Δια Ζώσης
    Προγράμματα Για Ενήλικες
    • Learninn
      • Σχολική Ψυχολογία και Συναισθηματική Διαχείριση στην Εκπαίδευση
      • Συναισθηματική Διαχείριση της Μάθησης, της Διδασκαλίας και των αλληλεπιδράσεων στο Σχολείο
      • Εκπαίδευση Στην Εμψύχωση & Ενδυνάμωση Ομάδων
      • Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση
      • Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Επικοινωνία & Γλώσσα
    • Learninn
      • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 3 Μήνες
      • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 7 μήνες
      • Παιδαγωγική & Διδακτική Μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
      • Βυζαντινή ζωγραφική. Η Τέχνη και η Θεολογία των εικόνων
      • Pedagogies, Teaching and Assessment Methods for a Democratic Education
  • Εκπαιδευτικά Προγράμματα
    Για Μαθητές Και Μαθήτριες
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Δημοτικού
      • Γιγαντομαχία: Φυσικά φαινόμενα και η ερμηνεία τους μέσα από τη μυθολογία
      • Ποιοι φίλοι…
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Γυμνασίου
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Λυκείου
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Γνωρίστε το Ε.Κ.Π.Α.
  • Νέα / Άρθρα
  • Συχνές Ερωτήσεις
  • Επικοινωνία
  • Newsletter
  • Ελληνικά
  • Αγγλικά
Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
Learn INN Ε.Κ.Π.Α.
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Η Φιλοσοφία Μας
  • e-Learning Και Δια Ζώσης
    Προγράμματα Για Ενήλικες
    • Σχολική Ψυχολογία και Συναισθηματική Διαχείριση στην Εκπαίδευση
    • Συναισθηματική Διαχείριση της Μάθησης, της Διδασκαλίας και των αλληλεπιδράσεων στο Σχολείο
    • Εκπαίδευση Στην Εμψύχωση & Ενδυνάμωση Ομάδων
    • Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση
    • Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Επικοινωνία & Γλώσσα
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 3 Μήνες
    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – 7 μήνες
    • Βυζαντινή ζωγραφική. Η Τέχνη και η Θεολογία των εικόνων
    • Παιδαγωγική & Διδακτική Μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
    • Pedagogies, Teaching and Assessment Methods for a Democratic Education
  • Εκπαιδευτικά Προγράμματα
    Για Μαθητές Και Μαθήτριες
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Δημοτικού
      • Γιγαντομαχία: Φυσικά φαινόμενα και η ερμηνεία τους μέσα από τη μυθολογία
      • Ποιοι φίλοι…
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Γυμνασίου
      • Δεν περισσεύει κανείς: Καλλιεργώντας τη θετική και συμπεριληπτική συμπεριφορά
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Εκπαιδευτικά Προγράμματα Λυκείου
      • Ποιοι φίλοι…
      • Τα μαγικά της πληροφορικής
      • Πλούτος και φτώχεια στον σύγχρονο κόσμο
      • Δραματοποιώντας «Θαύματα» στην Β/ΘΜΙΑ εκπαίδευση: Διαφορετικότητα, αυτενέργεια, αντί-ρατσισμός
    • Γνωρίστε το Ε.Κ.Π.Α.
  • Νέα / Άρθρα
  • Συχνές Ερωτήσεις
  • Επικοινωνία
  • Newsletter
Άρθρα

Ειδική Aγωγή και Eκπαίδευση: Γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ ερευνητικών δεδομένων και εφαρμογής τους στη σχολική τάξη

12 Οκτωβρίου 2020

Πέτρος Γαλάνης, PhD*

Εργαστηριακό και Διδακτικό Προσωπικό, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ

 

Ο σεβασμός απέναντι στα άτομα με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες επιτάσσει την εφαρμογή ερευνητικά τεκμηριωμένων παρεμβάσεων και διδακτικών τεχνικών. Ωστόσο, οι εμπεριστατωμένες παρεμβάσεις δεν έχουν εισαχθεί σε ικανοποιητικό βαθμό στη σχολική τάξη. Η διάσταση αυτή, μεταξύ των ερευνητικών ευρημάτων και της εφαρμογής τους στη διδακτική πρακτική, μπορεί να αποδοθεί σε δύο κύριους λόγους: (α) στη μη επαρκή διερεύνηση της αποτελεσματικότητας της εφαρμογής των συγκεκριμένων διδακτικών τεχνικών σε νατουραλιστικά πλαίσια, όπως το γενικό σχολείο, (β) στην ελλιπή κατάρτιση των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής, καθώς και όσων άλλων επαγγελματιών υποστηρίζουν άμεσα ή έμμεσα το παιδί κατά την ένταξή του.

Η αλήθεια είναι πως οι περισσότερες εμπεριστατωμένες τεχνικές είναι σχεδιασμένες για εφαρμογή και έχουν ελεγχθεί για την αποτελεσματικότητά τους σε κλινικά πλαίσια και σε συνθήκες εκπαίδευσης διαφορετικές από αυτές που ισχύουν στην τάξη, τόσο του γενικού όσο και του ειδικού σχολείου. Σε ερευνητικό επίπεδο, επομένως, χρειάζεται διεύρυνση των κριτηρίων αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων, συμπεριλαμβάνοντας κριτήρια που σχετίζονται με την οικολογική τους εγκυρότητα.

Προς αυτή την κατεύθυνση μπορεί να συμβάλλει: (α) η στόχευση των προγραμμάτων σε σημαντικές για τη ζωή του παιδιού δεξιότητες, όπως είναι η αυτονομία και οι κοινωνικές δεξιότητες, στην περίπτωση της ΔΑΦ, (β) η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων σε βάθος χρόνου, (γ) η διενέργεια περισσότερων ερευνών σε σχολικά πλαίσια, (δ) η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητάς τους, όταν αυτές εφαρμόζονται από ειδικά εκπαιδευμένους εκπαιδευτικούς και όχι από τους ίδιους τους ερευνητές (Kasari & Smith, 2013).

Ωστόσο, έχει διαπιστωθεί, πως οι εκπαιδευτικοί δεν συμπεριλαμβάνουν την ερευνητική τεκμηρίωση μιας παρέμβασης στα βασικά τους κριτήρια, προκειμένου να την ενσωματώσουν στη διδακτική διαδικασία. Επιλέγουν τις διδακτικές μεθόδους περισσότερο βάσει του βαθμού που αυτές είναι εύχρηστες, το διδακτικό υλικό άμεσα διαθέσιμο, αλλά και βάσει προσωπικών παιδαγωγικών πεποιθήσεων. Ακόμα και στις περιπτώσεις που αξιοποιούνται εμπεριστατωμένες διδακτικές τεχνικές, η εφαρμογή τους δεν γίνεται με σεβασμό στις βασικές αρχές που τις διέπουν, με συνέπεια να μειώνεται η αποτελεσματικότητά τους ή να κρίνονται εσφαλμένα ως μη αποτελεσματικές (Koegel et al., 2012).

Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί αναφέρουν ότι οι δυσκολίες στην εφαρμογή των διδακτικών μεθόδων της ειδικής αγωγής, οφείλονται: (α) στην υποστελέχωση, (β) στην ελλιπή κατάρτιση, (γ) στην ετερογένεια που χαρακτηρίζει τις σχολικές τάξεις, και (δ) στο γεγονός ότι οι συγκεκριμένες διδακτικές τεχνικές δεν σχεδιάστηκαν να εφαρμόζονται στο σχολικό πλαίσιο (Suhrheinrich et al., 2019).

Σε απάντηση ορισμένων από τις παραπάνω προκλήσεις, οι παρεμβάσεις οφείλουν να σχεδιάζονται σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να διασφαλίζεται ότι ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις δυνατότητές τους, καθώς και να τροποποιούνται και να προσαρμόζονται από καταρτισμένους επαγγελματίες, προκειμένου να συνάδουν με τα χαρακτηριστικά του σχολικού πλαισίου.

Παράλληλα, η ουσιαστική σχολική ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες προϋποθέτει την ποιοτικότερη και διαρκή εκπαίδευση των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής, τόσο σε θέματα που αφορούν τις συγκεκριμένες αναπηρίες που καλούνται να αντιμετωπίσουν, όσο και στις εμπεριστατωμένες διδακτικές τεχνικές και στους παράγοντες που βελτιώνουν την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου.

 

 

Η ανάγκη για εφαρμογή των παρεμβάσεων με ακρίβεια και συνέπεια, προκειμένου να μη μειωθεί η αποτελεσματικότητά τους, καθιστούν αναγκαία τη συνεχή κατάρτιση, ανατροφοδότηση και συμβουλευτική υποστήριξη των εκπαιδευτικών, αξιοποιώντας και τις δυνατότητες της ασύγχρονης διδασκαλίας, καθώς και την ανάπτυξη σχετικών εγχειριδίων με παραδείγματα και προτάσεις για την εφαρμογή τους σε συνθήκες ομαδικές μάθησης (Stahmer et al., 2010).

Η συνδυασμένη προσπάθεια επιστημόνων και επαγγελματιών που υποστηρίζουν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ της έρευνας και της εφαρμογής των εμπεριστατωμένων παρεμβάσεων στη σχολική τάξη. Στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών διεξάγονται έρευνες που σκοπό έχουν τη διερεύνηση της αποτελεσματικότητας και την προσαρμογή των διδακτικών τεχνικών στα χαρακτηριστικά του σχολικού περιβάλλοντος (π.χ. Gena, 2006), ενώ μέσω των Κέντρων Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης, όπως το Lean Inn ΕΚΠΑ, καταβάλλεται προσπάθεια έγκυρης και ποιοτικής επιμόρφωσης των επαγγελματιών που ασχολούνται με την εκπαίδευση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

 

* O Πέτρος Γαλάνης είναι εκπαιδευτής και ακαδημαϊκός υπεύθυνος του προγράμματος του Learn Inn ΕΚΠΑ Ειδική Αγωγή και Εκπάιδευση.

 

 

Ετικέτες: Online Εκπαίδευση, Online Προγράμματα, Άρθρα, Ειδική Αγωγή, Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση
Share Post
Σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδε...
Ο Λευτέρης Κωνσταντίνου ήταν τ...

Σχετικά άρθρα

Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Νοηματική Γλώσσα και Δίγλωσση Εκπαίδευση

7 Ιανουαρίου 2021
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Γιατί η εκπαίδευση είναι γένους θηλυκού;

13 Νοεμβρίου 2020
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Η σχολική γιορτή της 28ης Οκτωβρίου, η διαπολιτισμική εκπαίδευση και η Ρενάτα

22 Οκτωβρίου 2020
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Συμμετέχοντας στα προγράμματα του Learn Inn ΕΚΠΑ: εμπειρίες και συμβουλές

17 Οκτωβρίου 2020
... Μάθετε περισσότερα
Άρθρα
Διαβάστε περισσότερα

Σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση: Εμψυχώνοντας πρόσωπα πίσω από κλειστές κάμερες.

6 Οκτωβρίου 2020
... Μάθετε περισσότερα

Comments are closed

Ετικέτες Αναζήτησης

Online Εκπαίδευση (24) Online Προγράμματα (22) Άρθρα (9) Ανακοινώσεις (29) Ασύγχρονη Εκπαίδευση (12) Διαπολιτισμική Εκπαίδευση (9) Δωρεάν Σεμινάρια / Webinars (12) Ειδική Αγωγή (5) Εκπαίδευση Ενηλίκων (5) Εκπαιδευτικά Προγράμματα (7) Εμψύχωση / Ενδυνάμωση Ομάδων (4) Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (20) Ημερίδες / Συνέδρια (3) Προσφορές / Εκπτώσεις (12) Σχολική Ψυχολογία (1) Σύγχρονη Εκπαίδευση (5) Υποτροφίες (5)

Πρόσφατα Άρθρα

Παράταση Εγγραφών – Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Επικοινωνία και ...

21 Ιανουαρίου 2021 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Παράταση Εγγραφών – Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Επικοινωνία και Γλώσσα – Νέα ημερομηνία έναρξης 7 Φεβρουαρίου 2021

“Συζητώντας για τη διαπολιτισμική ικανότητα/επάρκεια στην εκπαίδευση” ...

21 Ιανουαρίου 2021 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο “Συζητώντας για τη διαπολιτισμική ικανότητα/επάρκεια στην εκπαίδευση” – Youtube

ΝΕΟ E-Learning Πρόγραμμα – Σχολική Ψυχολογία & ...

19 Ιανουαρίου 2021 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΝΕΟ E-Learning Πρόγραμμα – Σχολική Ψυχολογία & Συναισθηματική διαχείριση στην Εκπαίδευση

Πρόσκληση σε Εκδήλωση: Συζητώντας για την διαπολιτισμική ...

10 Ιανουαρίου 2021 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Πρόσκληση σε Εκδήλωση: Συζητώντας για την διαπολιτισμική ικανότητα/επάρκεια στην εκπαίδευση.

Νοηματική Γλώσσα και Δίγλωσση Εκπαίδευση

7 Ιανουαρίου 2021 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Νοηματική Γλώσσα και Δίγλωσση Εκπαίδευση
LEARN INN Ε.Κ.Π.Α.

Ποιοι Είμαστε
Η Φιλοσοφία Μας
Τα Νέα Μας
Συχνές Ερωτήσεις
Επικοινωνία
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

e-Learning Προγράμματα Για Ενήλικες

Εκπαίδευση Στην Εμψύχωση & Ενδυνάμωση Ομάδων
Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων
Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Επικοινωνία & Γλώσσα
Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση
Παιδαγωγική & Διδακτική Μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης

Εκπαιδευτικά Προγράμματα Για Μαθητές & Μαθήτριες

Εκπαιδευτικά προγράμματα Δημοτικού
Εκπαιδευτικά προγράμματα Γυμνασίου
Εκπαιδευτικά προγράμματα Λυκείου
Γνωρίστε το Ε.Κ.Π.Α.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας εξασφαλίσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στην ιστοσελίδα μας Μάθετε Περισσότερα